piatok 14. decembra 2012

Steampunk (about)

Steampunk je, laicky povedané, kombinovanie starého a klasického s novým a moderným. Je to štýl obliekania, architektúry a existuje i steampunková hudba, filmy a literatúra.
Anglické viktoriánske obdobie a skonštruovanie parného stroja (para - anglicky steam), priemyselná revolúcia priniesla svetu veľký vedecký pokrok - najmä nové technické vynálezy a to je presne to, čo inšpiruje steampunk. Kombinuje viktoriánske prvky s fantasy a sci-fi - neukazuje, aký svet bol/je, ukazuje alternatívu - aký by svet vtedy mohol byť - prvé počítače už pred dvoma storočiami? Nie je problém. ALE nie v takej istej podobe, aké ich vidíme dnes - už len tým, že by nefungovali na elektriku.
Predstavuje si rozvinutejšie devätnáste storočie. Moderné nástroje - ale ich podoba v 18. storočí (s miernou dávkou fantasy).
Páčili sa mi vety z úvodu z tejto stránky:
"I believe that Steampunk is more than just brass and watchparts. It's finding a way to combine the past and the future in an aesthetic pleasing yet still punkish way. It's living a life that looks old-fashioned, yet speaks to the future. It's taking the detritus of our modern technological society and remaking it into useful things."
Stroje času, ochranné okuliare (goggles sa mi páči viac), korzety, staré mapy vedúce k nejakému pokladu, ručičkové hodinky, vzducholode, technika, vzrušenie a nadšenie z vynálezov-- to všetko patrí ku steampunku.
 
MÓDA

STEAMPUNK

STEAMPUNK

STEAMPUNK

STEAMPUNK

STEAMPUNK

STEAMPUNK

HUDBA

Steampunkovú hudbu nie je ťažké rozoznať - ako som písala už vyššie, staré s novým - v pozadí často počujete industriálne a techno beaty, syntetizátor a do toho často hrajú husle, cello, alebo iné nástroje pripisované skôr klasickej hudbe.
Steampunk sa však nemusí prejavovať priamo v hudbe - môžu to byť členovia skupiny oblečení v steampunku, alebo inšpirované texty.
Steampunková hudba nie je mainstreamovo veľmi známa, ale ľudia, ktorí sa zaujímajú, môžu nájsť mnoho skupín - z toho spomeniem Abney Park, The Clockwork Quartet, Dr. Steel, The Clockwork Dolls, Vernian Process (odkazy vedú na last.fm, kde sa dajú vypočuť ukážky, alebo rovno stiahnuť celé pesničky).

LITERATÚRA

Jules Verne je často považovaný za autora steampunkovo ladených kníh. Myslím, že trilógia Temné Hmoty od Philipa Pullmana je tiež pomerne známa. Z tých menej známych (prinajmenšom u nás) je napríklad China Miéville (napríklad Nádražie Perdido - očividne sa dá zohnať aj na martinus.sk po česky, podobne ako i iné jeho diela).
Ak by to niekoho zaujalo, dlhší zoznam na goodreads.com.

INÉ

Steampunkové filmy: Dosť známe filmy, i u nás, Liga výnimočných (The League of Extraordinary Gentlemen), alebo Hviezdny Prach (Stardust), Stroj času (Time Machine); upírsky film Van Helsing.
Steampunkové myšlienky sa presadili i v počítačových/video hrách - najskôr mi na rozum príde najobľúbenejšia hra Syberia (máme tu mechanický vlak a stovku, mierne creepy, robotov - vlastne automatonov :), ktoré sú hocičo, len nie sci-fi); japonská séria Final Fantasy, alebo hra Thief.

STEAMPUNK

STEAMPUNK

STEAMPUNK
 
Shopy s oblečením a doplnkami TU alebo TU alebo TU
 
zdroj:www.miyamae.blog.cz

1 komentár:

  1. Pekné :D Jasné, steampunk poznám, a teoreticky som vedela aj o čom je. Mne sa páčia najmä tie steampunkové doplnky ako hodinky, okuliare čo si spomínala a topánky :D No, čítať som nečítala nič, ale videla som Hviezny Prach a asi aj dačo iné. Inak, toho Van Helsinga máš na mysli toho pomerne nového, s automatickou kušou a tými vecičkami? To som ani nevedela že je steampunkové :D Ja som dosť dlho pozerávala seriál Skladište 13 (WAREHOUSE 13 alebo nejako tak po anglicky) a to je tiež také steamové. A neviem, ale neprišiel ti taký aj Hugo a jeho veľký objav, ak si videla?
    A o tom že Final Fantassy je steampunkové som nemala poňatia :D Teda, ani som to nevidela, ale nejaké tie obrázky hej :D

    Ku tvojmu komentu u mňa na blogu: Tak dík že si si ten článok celý prečítala a som rada že si neľutovala :D
    Chodím na Gamču (Gymnázium Grosslingová 18) :D

    OdpovedaťOdstrániť